Naar hoofdinhoud springen

DORAS

Galerij

Nieuw logistiekplatform voor handelaar in bouwmaterialen DORAS

De Franse handelaar in bouwmaterialen DORAS vond zijn distributiemagazijn te klein worden: een nieuw logistiekplatform met 22 straten moest weer genoeg plaats bieden voor artikelen zoals spaanplaat, laminaat en andere bouwmaterialen. Het Kerpense bedrijf OHRA bouwde in een projecttijd van slechts 5 maanden een stellingsysteem dat met zijn 12.000 m2 grondoppervlak en 8 meter opslaghoogte afmetingen bereikt die niet alleen in Frankrijk in deze branche zelden voorkomen.

Toen Gaston Doras in 1928 een klein bedrijf in bouwmaterialen in Dijon kocht, besefte hij waarschijnlijk niet dat zijn achternaam nog geen 100 jaar later zou staan voor de grootste handel in bouwmaterialen in de Oost-Franse regio. Het DORAS-netwerk verenigt vandaag de dag vier merknamen:

Doras beschikt als bouwmaterialenhandel over 50 filialen, die hoofdzakelijk in Bourgondié en de Franche-Comté liggen,

Locouti houdt zich bezig met de verhuur van uitrustingen en bouwsteigers,

Caréo is gespecialiseerd in vloer- en plaatwerk, parketvloeren en badkamers,

Ménéo zorgt voor de levering en uitvoering van schrijnwerk (ramen, deuren, trappen, portalen enz.).

Het DORAS-netwerk biedt tegenwoordig werk aan 800 medewerkers en bereikte in 2010 een omzet van 208 miljoen euro.

Inefficiënt en te klein

Tot april 2011 werden zowel de klanten als de verschillende distributiecentra van waren voorzien vanuit een platform voor distributie van houtproducten op het terrein van de vestiging van het bedrijf in Chenôve. Na de enorme groei die DORAS in de afgelopen jaren heeft ondervonden, bereikte dit platform echter de grenzen van zijn capaciteit. Ondergebracht als het was in een oud gebouw met lage magazijnen en slechte ruimteverdeling en uitgerust met een intussen verouderde opslaginrichting, kon het gebouw nauwelijks nog aan de moderne eisen van het bedrijf voldoen.

"Het oude magazijn kon de ontwikkeling van ons bedrijf niet meer volgen", herinnert Brigitte Biju-Duval zich, de voor investeringen verantwoordelijke directeur bij DORAS. "De opslagcapaciteit was onvoldoende, de rijpaden waren door het toegenomen warenvolume verstopt en de te nauwe laadzones werden bovendien als hinderlijk ervaren."

Royaal bemeten

DORAS besloot te verhuizen naar een nieuw magazijn: het gehuurde gebouw bood met 12.000 m2 grondoppervlak duidelijk meer plaats dan het oude magazijn. De nieuwe logistieke uitrusting bood het voordeel dat het bedrijf met houten materialen meer ruimte kreeg omdat er extra ruimte werd geschapen voor houtproducten zoals spaanplaat, triplex en parket.

Zo voorzag de planning van het project in de voorstelling van de technische afdeling van het bouwmaterialenbedrijf enerzijds in een draagarmstelling met 15 rijen van 8 m hoog voor de opslag van lange stukken met een lengte van maximaal 13 m, anderzijds in nog 10 rijen met 8,5 m hoge palletstellingen van eveneens 75 m lengte. In totaal waren 22 gangpaden voorzien, waarvan 12 gangpaden als smallegangdraagarmstelling zouden moeten worden uitgevoerd. Voor het in- en uitladen koos men voor heftrucks met meervoudige vorken.

Groot genoeg voor grote projecten

Met de inbouw van de stellingen belastte DORAS het in Kerpen bij Keulen gevestigde OHRA Regalanlagen GmbH: dit bedrijf is gespecialiseerd in de constructie van opslag- en stellingsystemen voor met name bouwmaterialen- en metaalhandel en houtbewerking. Al in de ontwerpfase van dit magazijnproject waardeerden de verantwoordelijken bij DORAS de kennis van zaken van de Franse afdeling van OHRA, die op ervaring bij soortgelijke grote projecten kon teruggrijpen.

"Beslissend voor de keuze voor OHRA was onder andere de grootte van ons project", verklaart Brigitte Biju-Duval. "We moesten bepaalde concurrenten uitsluiten waarbij het niet mogelijk was aan onze behoefte naar een gewichtsvermindering van ongeveer 10,5 t te voldoen. Bovendien moest de leverancier kunnen bewijzen dat hij het project ook economisch kon ondersteunen, met andere woorden de in het bestek voorziene prestaties zou kunnen leveren. "

Maar ook in de details kon de stellingoplossing van OHRA overtuigen. Zo gebruiken de Kerpeners voor de draagarmstellingen uitsluitend volwandige, warmgewalste standaard-constructiestaalsoorten; dit materiaal behoudt, in tegenstelling tot plaatstaal, ook bij ruw magazijngebruik duurzaam zijn statische eigenschappen. Bij het afhandelen van oplaggoederen tijdens het in- en uitladen kan botsen van de draagarmen leiden tot beschadiging van de waren, vooral bij het afhandelen van extra lange houten balken. Ter bescherming van de op te bergen opslaggoederen en de stellingen gebruikt OHRA daarom zelfborgende, ingehangen draagarmen; deze wijken bij botsingen naar boven en opzij uit zodat opslaggoederen en stelling niet beschadigd raken.

Montage in negen weken

OHRA kreeg begin december 2010 de opdracht tot levering en inbouw van de stellingen voor het nieuwe distributiecentrum van DORAS. "Draagarmstellingen met stellingrijen van 75 meter lang en 8 meter hoog met geleidingsrails vereisen een enorme precisie bij de montage", beschrijft Bernard Lunven, bedrijfsleider Frankrijk bij OHRA, de bijzondere uitdaging voor de OHRA-monteurs. Ze betraden half maart 2011 de bouwplaats, samen met de eerste 23 vrachtwagens met materiaal. In de daaropvolgende krap negen weken verwerkten ze 750 draagarm¬stelling¬steunen, 8000 draagarmen (deels met roosterlegborden) en 2 kilometer geleidings¬rails voor de heftrucks met 4-zijdige vorken met directe verbinding aan de voeten van de stellingsteunen. De geleidingsrails in de inrijzone zijn met beton uitgegoten om ze algeheel te versterken en om het inrijden van de heftrucks in de rijen veiliger vorm te geven. In het gedeelte met de palletstellingen werd het OHRA 5 Omega-systeem gebruikt. Dit kan veldbelastingen tot 22,5 t en en vakbelastingen tot 4,5 t dragen. In totaal bouwden de OHRA-monteurs 1500 palletplaatsen, waarvan ze de individuele niveaus met roosterlegborden uitrustten. De opdracht omvatte bovendien nog een stalen platform met een oppervlak van 55 m2. Eind april al waren de werkzaamheden voltooid.

"Het tijdschema is gehaald", toont Brigitte Biju-Duval zich tevreden met de prestaties van OHRA. "Vanaf de projectontwikkeling door DORAS tot aan de afsluitende voltooiing kregen we van OHRA dankzij hun vakkennis de beste ondersteuning." Uiteindelijk kon OHRA bewijzen dat kwaliteit "Made in Germany" ondanks meer materiaalgebruik en een hoogwaardig stellingsysteem voor wat betreft prijs-/kwaliteitsverhouding niet hoeft onder te doen voor de lichtere systemen van de concurrentie.